Podujatie


Noktürnök a festészetben - Képek a zenében - Zene és képzőművészet

Noktürnök a festészetben - Képek a zenében - Zene és képzőművészet

Egy intenzív zenei élmény képeket varázsol elénk és a képek láttán is ritmusok, harmóniák szólalnak meg bennünk.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: štvrtok, 07. december 2023, 18:00

Talán bele sem gondoltunk még abba, hogy a zene és a képzőművészet nemcsak erősíti egymást a befogadói élményben, de nagyon is tudatos alkotó szándékok rejlenek mögötte. Számos zeneműnek van képszerű címe, és a képzőművészetben is bőven találkozunk szonátákkal, szimfóniákkal. A zene és képzőművészet kapcsolata rendkívül sokrétű, történetileg szinte az ősidőkig nyúlik vissza és rengeteg műfajt érint.  

Előadássorozatunkban ezt a kapcsolatot mutatjuk meg minél több oldalról, említést téve többek között az operák képi világáról, a zenészportrékról, sőt még a hanglemezborítók stílusairól is a Budapesti Filharmóniai Társaság kamarazenekara és dr. Bellák Gábor művészettörténész segítségével. 

A 19. század zenéje bővelkedett a képszerűen elképzelt zenei gondolatokban. Berlioz Fantasztikus szimfóniája vizuális élmények zenébe öntése, s nem kevésbé az Muszorgszkij különös darabja, az Egy kiállítás képei. A balettzenék eleve a képi megjelenítés igényével születnek meg és Rahmanyinov Böcklin festményére komponált szimfonikus költeménye, a Holtak szigete sem más, mint maga a zenébe átírt kép. A hangnemi és opus-szám jelölésnél nem beszédesebb, nem képszerűbb-e A Halál és a lányka cím Schubert vonósnégyesében, vagy a közismert Pisztráng-ötös? Ez a megtermékenyítés azonban kölcsönös volt. A 20. század elejére a festészeti kifejezés lehetőségei és formái épp a zenében találnak új inspirációkat. A tiszta és közvetlen vizualitás igénye a századforduló művészeti megújulásában szinte természetesen talált rá a zene egyetemes nyelvére. Gulácsy Lajos kifinomult festészetében se szeri se száma a zenére utaló képcímeknek: Elhangzott dal régi fényről szerelemről, Dal rózsatőről, Sonata, Szomorú őszi dal, Concerto bizarro, Dal a szabadban, Capriccio, Nocturne. Gulácsy festészetének olyan erős a zenei karaktere, hogy még kritikusa, Bálint Aladár is „letompult, rezignált muzsiká”-nak nevezi művészetét a Nyugatban.   

Közreműködnek: 

dr. Bellák Gábor, művészettörténész 

Budapesti Filharmóniai Társaság zenészei 

Naša ponuka


Verdi huszonhét évesen elhatározta: soha többé nem ír operát. Szakmai és magánéleti mélyponton volt: A pünkösdi királyság megbukott, majd eltemette két kisgyermekét és végül feleségét is. Ebben az időszakban ügynöke rábeszélésére volt hajlandó csak elolvasni a Nabuccót. 1842 tavaszán már egész Milánó a „Va, pensiero...”-t dúdolta. Az opera középpontjában egy történelmi korszakváltás áll: megváltoznak az értékrendek.

„Egy különleges színpadi produkció, Telemann Iskolamester kantátájának előadása lesz ennek az estének a meglepetése a hagyományos gyermekkórus-repertoár mellett.

Tipy


Két férfi életközepi válságát ismerhetjük meg Neil Simon eredetileg színdarabnak íródott, de 1968-ban filmként is debütáló vígjátékában

12 feledhetetlen este két nyáron át, 48 ezer önfeledten kacagó néző – és még koránt sincs vége! Minden idők egyik…

Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
odhadovaný zostávajúci čas:
00:00

položka/y v košíku

celkom:


Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.