
Medve a páholyban – Hajdúböszörmény
Közreműködik: Kodály Filharmonikusok
Vezényel és csellón közreműködik: Bényi Tibor
more
Közreműködik: Kodály Filharmonikusok
Vezényel és csellón közreműködik: Bényi Tibor
more
Műsor:
Schubert: c-moll „Quartettsatz” No.12 D.703
Dvořák: 2 Walzer No.1, No.4, Op.54
Dvořák: Szláv tánc No.16 Op.72
Haydn: C-dúr („Medve”) szimfónia No. 82
A sokáig kiadatlan, 1820-ban komponált c-moll Quartettsatz Franz Schubert életművének egyik mesterműve, egy befejezetlenül maradt vonósnégyes töredékének első tétele. A szerző kiforrott stílusának egyik első megjelenése, amely a későbbi nagy vonósnégyeseiben (pl. d-moll „A halál és a lányka”) teljesedett ki. Az Allegro assai tempójelzésű tétel szonátaformában íródott, drámai hangvétele feszült és erőteljes, gesztusai Beethoven hatását is mutatják. Főtémája zaklatott, szenvedélyes, melléktémája líraibb, de még mindig súlyos. A feldolgozási rész intenzíven mutatja be a zenei anyagot, majd a visszatérést követően után egy tömör kóda zárja le a darabot.
Antonin Dvořák keringői és szláv táncai kiváló példái annak, hogyan lehet a népi ihletésű zenei anyagot magas szintű, klasszikus keretbe helyezni. A cseh mester keringői bensőségesek, elegánsak, bécsies karakterűek, mégis sajátos líraiságot tükröznek. A Szláv táncok Dvořák népi formák iránti érdeklődését is tanúsítják. Mindkét műsorozat közös vonása, hogy eredetileg zongora négykezesként íródtak, de a szerzői hangszerelés tette őket világszerte ismertté. A Brahms Magyar táncainak mintájára készült két sorozatnyi Szláv tánc nem valódi népi dallamokat dolgoz fel, a remek, fülbemászó témák Dvořák ragyogó dallamalkotó képességét bizonyítják.
Joseph Haydn No. 82-es C-dúr szimfóniája - közismert nevén „A medve” - 1786-ban keletkezett, és az ún. „Párizsi szimfóniák” sorozatának első darabja. Haydnt a párizsi Concert de la Loge Olympique zenekar kérte fel a mű megírására. Ezek a szimfóniák a zeneszerző pályájának egyik csúcspontját jelentik, és maradéktalanul tükrözik kiforrott stílusát. A medve elnevezés azonban nem Haydntól származik, utólag ragadt a műre. A finálé táncos, dudajellegű szólama ugyanis sokak szerint a vásárokban egykor szokásos medvetáncoltatás hangulatát idézi. A nyitótétel (Allegro) ünnepélyes és monumentális hangvételű. Fanfáros kezdése, energikus tematikája és gazdag hangszerelése jól mutatja a megrendelő párizsi zenekar kiváló képességeit. Haydn gyakran alkalmaz kontrasztokat, hirtelen hangulatváltásokat, ami izgalmassá teszi a tételt. A következő Allegretto közepes tempójú tétel inkább szelíd és játékos, klasszikus variációs formát követ. Hangszerelése színes és árnyalt. A harmadik, Menüett tétel hangvétele robusztus, mégis elegáns. Markáns ritmikája ellentétben áll a lírai trió szakasz könnyedebb hangulatával. A Vivace zárótétel főtémája a híres „medvetánc” mely népi ihletésű ritmusaival és humoros hangvételével remekül mutatja Haydn zenéjének groteszk és ironikus vonásait.
– baljos –
Ne hagyja ki a varázslatos zenei estét, amelyen a Harry Potter-filmek leghíresebb dallamai és dalai csendülnek fel. Az egyedülálló zongoraműsorban…
Mackó kuckó bábos játszóház 2025. ősz Bábos, anyanyelvi családi játszóház Bogyó és Babóca, Boribon, Kippkopp történeteivel, verseivel… és önfeledt játék…
Vendég: Oláh Kálmán Jr. (jazz-szaxofon)
item(s) in basket
total:
Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.