
A német romantika forrásánál
Műsor:
Telemann: Nyitány és szvit TWV 55:D18, TWV 55:g1 /
Haydn: G-dúr szimfónia Nr.94
Műsor:
Telemann: Nyitány és szvit TWV 55:D18, TWV 55:g1 /
Haydn: G-dúr szimfónia Nr.94
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2025. február 4. kedd, 19:00
Közreműködik: Kodály Filharmonikusok
Vezényel: Bényi Tibor
A német barokk zenével kapcsolatban szinte mindenkinek Johann Sebastian Bach és Georg Friedrich Händel művészete jut elsőként eszébe, noha akkoriban Georg Philipp Telemann (1681–1767) számított a leghíresebb komponistának. A Bach családdal közeli kapcsolatban álló sokoldalú mester életének nyolcvanhat éve alatt több művet komponált, mint a két zseniális kortársa együttvéve. Telemann zenekari szvitjeit – melyekből több mint százat komponált – joggal tekinthetjük a programzene műfaj korai példáinak is. A koncerten megszólaló impozáns D-dúr szvitje – nyitányát is beleértve – összesen hét tételt tartalmaz. A szokásos, vonósokból és continuo szólamból álló barokk zenekar ezúttal két trombitát és üstdobot is magában foglal, melynek hangzása pompás udvari hangulatot áraszt. A francia stílusú nyitány jellegében Lully muzsikáját idézi, melynek kertében egy remek fúgát is hallunk. Ünnepélyes hangulatú Menuettek nyitják a tánctételek sorát, aztán a Gavotte és Rondeau, majd a Les Postillons és a Fanfare a harcias trombitáknak ad virtuóz szerepet. Az egyetlen nyugvópontot a vonósokon megszólaló ötödik, Air tétel jelenti. Figyelemre méltó az előtte álló, modulációkban gazdag Passacaille is, amelyben egy új zenekari stílus látszik kibontakozni. A kutatók még nem tudták megállapítani, hogy milyen alkalomra íródott ez az elsőrangú Telemann mű, arra azonban adatok utalnak, hogy a darmstadti udvar mellett Hamburgban is előadhatták egykor.
A szintén hét tételt felvonultató g-moll Ouverture-Suite a fennmaradt kéziratos szólamanyag szerint vonósokra és continuóra készült. A mű markáns, hármas szerkezetű nyitánnyal indul. Ezután itáliai és lengyel karaktert sugárzó tételek következnek (Napolitaine, Polonaise). A folytatásban halljuk a Murky című karakterdarabot, melynek címe zavaros hangulatot ígér. Szinte kötelező módon Menuet következik, aztán a Musette a duda hangzását utánozza. Végül egy villanásnyi – a commedia dell’arte világát idéző – Harlequinade zárja le a szvitet.
Joseph Haydn szimfóniáinak körülbelül negyede visel valamilyen megkülönböztető melléknevet, a számozás és a hangnem megjelölése mellett. Ezeket többségében az utókor illesztette a darabok mellé, megjelölve a művek valamely jellegzetes sajátosságát. A koncerten elhangzó – a Londonban keletkezett szimfóniák közé tartozó – 94-es, G-dúr mű egyike Haydn legismertebb opuszainak. A darabnak két mellékneve is létezik. A britek „Surprise”, azaz a meglepetés szóval illetik, míg német nyelvterületeken inkább „Der Paukenschlag“, üstdobütés
– baljos –
A 90-es évek ikonikus filmvígjátékából készült musicalsiker, a West Enden és a Broadwayn már nézők millióit elcsábító Apáca Show az Erkel Színház színpadán!
Dumaszínház est
„Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad – alul semmi!”
„Egy koncert számomra olyan találkozás, amikor egymásból merítünk erőt: én a közönségből, a közönség pedig a zenéből.”
A Rómeó és Júlia musical újra a Budapest Arénában!
Benjamin Britten A KIS KÉMÉNYSEPRŐ Opera egy részben, magyar nyelven, magyar és angol felirattal
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!