ORIGÓ
Eötvös Péter és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Kobayashi / 1
EÖTVÖS: zeroPoints
EÖTVÖS: Speaking Drums
***
EÖTVÖS: Per Luciano Berio
LISZT: Dante-szimfónia, S. 109
Martin Grubinger – ütőhangszerek
A Nemzeti Énekkar Női Kara (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Eötvös Péter
Kíváncsi rá, hogyan hangzik egy várakozni tilos tábla, ha egy szakavatott muzsikus ráüt? Milyen egy bőgő oroszlán a pódiumon? Utóbbitól nem kell félni, nem ugrik a nézőtérre. Különleges hangszerről van szó, amely sok egyéb instrumentum mellett hallatja a hangját Eötvös Péter Speaking Drums című darabjában. Két rövidebb Eötvös-kompozíció között szólal meg a hangverseny első félidejében a Beszélő dobok, amelyben az ütős szólista valóban beszélni tanítja hangszereit, úgy, hogy mond, motyog, üvölt verseket, majd hangszerein játssza a szavak ritmusát, és ebből születik melódia a zenekaron. Fordítást ezúttal nem kapnak kézhez a szövegekhez, Weöres Sándor költeményei ugyanis úgynevezett nonszensz-versek, értelem nélküli szavakból, s a záró részben ezekhez némi szanszkrit szöveg csatlakozik. Akinek pedig ennyi jó kevés, az szünet után megismerheti a poklot – ahogy Dante nyomán Liszt Ferenc képzelte. A nagyszabású Dante-szimfóniában Liszt a purgatóriumot is hangokba foglalta. A mennyországról Wagner lebeszélte, tartva tőle, hogy banálisra sikeredik. Ezért Liszt inkább egy Magnificatot komponált zárásként, természetesen kórussal.