Program


Musica Italiana
2

Musica Italiana

Műsoron Puccini - Elgar - Respighi és Rota.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Wednesday, January 18 2023 7:00PM

MUSICA ITALIANA

Műsor:
Puccini: Preludio sinfonico, op. 1.
Elgar: e-moll csellóverseny, op. 85.
Respighi: Róma kútjai
Rota: La Strada – balett szvit

Közreműködik:
Karasszon Eszter – cselló
Kodály Filharmonikusok

Vezényel: Giulio Marazia

Giacomo Puccini nevének hallatán a zenebarátok azonnal az opera műfajára gondolnak. Méltán, hiszen Verdi mellett Puccini a legismertebb olasz színpadi komponista, aki tizenkét remek alkotással gazdagította a repertoárt. A tájékozottabb hallgatók tudnak még a Messa di gloria-ról is, kevéssé ismertek viszont a Puccini milánói tanulóéveiből származó zenekari kompozíciók. Ezen vizsgadarabok egyike a Preludio sinfonico, azaz szimfonikus előjáték, melyet az ifjú szerző a milánói konzervatóriumban 1882-ben letett záróvizsgájára komponált. A Preludiót tetszéssel fogadta a szakmai közönség, bár néhányan túlzottan „operás” hangvételűnek érezték. Mindenesetre a partitúrában már megtapasztalhatjuk Puccini egyéni hangját, a melodikus gazdagságot, a finom harmonizálást és a mesteri hangszerelést, mely később is jellemzője volt művészetének. A zeneszerzőt rövidesen az a megtiszteltetés érte, hogy a La Scala zenekara is műsorra tűzte a darabot, igazgatója, Franco Faccio vezényletével. A mű egyes részleteit Puccini újra felhasználta az Edgar és a Lidércek című fiatalkori operáiban. Edward Elgar Közép-Európában nem tartozik a legismertebb szerzők közé, noha az angolszász közönség igen magasan jegyzi művészetét. Életművéből kiemelkedik e-moll gordonkaversenye, melyet az I. világháborút követően, 1919-ben komponált. A bemutató körülményei azonban annyira méltatlanok voltak, hogy a kedvét vesztett szerző életének további másfél évtizedében már nem is komponált. A XX. század új utakat kereső művészeti irányzatai között a későromantikus Elgar zenéje ódivatúnak találtatott. Ernest Newman brit zenekritikus azonban korán felismerte a darab értékeit: „Maga a mű gyönyörű, nagyon egyszerű, de az egyszerűség mögött mély bölcsesség és szépség rejlik... egy finom szellem élethosszig tartó, vágyakozó merengése a földi szépségen.” A csellóverseny mellőzöttsége egészen az 1960-as évekig tartott, ekkor azonban egy zseniális brit csellista, a tragikusan rövid pályát befutott Jaqueline Du Pré tolmácsolása világsikerre vitte a művet. Megszabadította a darabot minden avittságtól, és megmutatta a szokásoktól eltérően négy tételből álló versenyműben rejtőző fojtott energiákat is. .Az 1916-ban keletkezett Róma kútjai Ottorino Respighi olasz komponista szimfonikus költeménye, mely két későbbi párjával a Róma fenyői és a Római ünnepek című zenekari művekkel triptichont alkot. Az Örök város helyszíneit, légkörét és látványosságait megjelenítő zenei alkotás a maga nemében egyedülálló. Respighi hatalmas mesterségbeli tudással és invencióval ábrázol, ami a pazar hangszerelést illeti, le sem tagadhatná, hogy rövid ideig Rimszkij-Korszakov tanítványa volt. Az 1917 márciusában a Santa Cecilia Akadémia zenekara által bemutatott Róma kútjai tételei négy szökőkutat ábrázolnak négy különböző napszakban. Hajnalban a Valle Giulia kútjának pasztorális légkörét élvezhetjük, melyet a csorda halk bandukolása is színez. A reggeli hangulatot árasztó Triton-kútnál kürtszó jelzi a ragyogó napfényben vízsugarak közt szórakozni vágyó tritonok és najádok érkezését. Délben a Trevikúthoz érkezünk, mely Neptunus győzelmét szimbolizálja. Az alkony melankóliája a Villa Medici kútjánál éri el a hallgatót, ahol a madárcsicsergés mellett az angyalok hangja is hallatszik. Nino Rota, a XX. század talán legigényesebb filmzene komponistájának stílusa alapvetően megkülönböztethető pályatársaitól. Munkáinál mindig előbukkan a tökéletes szakmai felkészültség, a klasszikus formaérzék, és az ihletettség. Százötvenre tehető azon filmek száma, melyek Rota zenéjével készültek, köztük olyan világsikerek, mint Fellini: Az édes élet, Zeffirelli: Rómeó és Júlia, Coppola: A keresztapa. Federico Fellini 1954-es Országúton című alkotásáról szinte minden elemző megállapítja, hogy benne a kép és hang, a vizualitás és zene egymásból táplálkoznak. Rotát később is foglalkoztatta a különös történet, ezért aztán 1966- ban egyfelvonásos, 12 jelenetből álló balettet alkotott a zenei anyagból. Ebből a balettzenéből redukálódott aztán egy hét tételes zenekari szvit is, mely bravúros zeneszerzői megoldásaival és mélységeivel egy mesteri, önálló kompozíció hatását kelti.
– baljos –

KARASSZON ESZTER A csellóművésznő fiatal kora ellenére Európa számos országában – többek között Hollandiában, Ausztriában, Németországban, Olaszországban és Svájcban – adott már koncertet, de fellépett Kínában, Izraelben és az Egyesült Államokban is. A zene születésétől fogva jelen van az életében, zenész családban nőtt fel, négy és fél évesen kapta első hangszerét. Nyolcévesen a legfiatalabb versenyzőként nyert díjat első országos csellóversenyén, azóta számos hazai és nemzetközi versenyen ért el eredményt. Karasszon Eszter a szóló mellett értékes kamarazenei sikereket is magáénak tudhat, kamarapartnereivel 2013- ban a Dohnányi Ernő Kamarazene Versenyen győzedelmeskedett. Brahms Klarinéttrióját játszották, s az előadásra felfigyelt Keller András is, aki a Concerto Budapest zenekarába invitálta

GIULIO MARAZIA A sokoldalú művész kürt, zenetanár és zeneszerzés szakon végzett Salernóban a G. Martucci, zongorán Bariban a Piccinni Konzervatóriumban. Karmesternek tanult Nicola Hansalick Samale-nál, Piero Belluginál és Vittorio Parisinál, majd a milánói G. Verdi Konzervatóriumban diplomázott. Számos művet publikált, köztük zenei kompozíciókat, zenetudományi és pedagógiai esszéket. 2016 óta komponált az oszakai Da Vinci Publishing számára. 2019-ben harmadik helyezést ért el a VoceallOpera kortárs opera versenyén. 2015-től 2016-ig a salernói Teatro Verdi és a liège-i Opera Royal de Wallonie rendezőasszisztense volt. Karmesterként zenei fesztiválokon, színházakban és koncerttermekben egyaránt fellép. Jelenleg az Orchestra Filarmonica Campana művészeti és zenei vezetője.

Our offer


musical in two acts Hungarian premiere

Az előadás arról szól, milyen hazugságban élni, hazugságban leélni egy életet, és milyen, ha ezt a hatalmi elit különféle rétegeinek való megfelelés kényszeríti ránk. (Kovács Bálint)

Suggestions


A filmek és játékok zenéin alapuló koncertek Európa-szerte ismert specialistája, a francia Overlook Events a tavaly decemberi teltházas A Gyűrűk…

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.