Program


Musica d'Europa

Musica d'Europa

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2018. október 9. kedd, 19:30

Műsor:
Schubert: Nyitány olasz stílusban D. 591 / Schumann: a-moll gordonkaverseny, Op. 129. / Mendelssohn:  III. (a-moll) „Skót” szimfónia, Op. 56.

Közreműködik:
Erica Piccotti – gordonka (Olaszország) / Kodály Filharmonikusok Debrecen

Vezényel: Henry Hao-An Cheng (Németország)

Három, még messze nem „vadromantikus”, de azért a romantika ajtaján kopogtató vagy e korszakban már komoly részt vállaló szerző, hangulatában szinte egymásba fonódó darabja alkotja a hangversenyt, melynek szólistája a fiatal olasz csellistageneráció egyik legsikeresebb tagja, Erica Piccotti. Az est szintén fiatal dirigense a Németországban élő, tajvani-amerikai Henry Hao-An Cheng, aki 2018- ban az Európai Unió elsőször megrendezett Karmesterversenyének első helyezettje lett.

Az első romantikusnak is joggal nevezett Franz Schubert a Nyitány olasz stílusban kétrészes mini-ciklusának második, C-dúr darabját 1817 novemberében komponálta, leginkább az akkoriban Bécsben rendkívül népszerűvé vált Rossini hatására. Alapos Beethoven-hatásról, Mozart-ismeretről és Rossini-rajongásról tanúskodik e könnyed
hangvételű, komolynak tűnő kezdetében, hatásos köztes dramaturgiai zárlataiban Beethovent, szellemes belső fafúvós adogatásaiban Mozartot, távlatos formátumában és szerkezetében Rossinit tükröző darab. A dinamikai játék, a csipkelődő beszúrások, az – Harnoncourt után szabadon – „beszédszerű zene” valóságos tárházaként szórakoztató kezdete hangversenyünknek, amely azonban mindvégig tisztes határok között fickándozik, sokkal inkább a dinamikai rafinériát, a könnyűkezű, de pontos előadást, semmint a technika öncélú virtuozitását követelve
az előadói apparátustól.

Robert Schumann 1850-ben komponált a-moll csellóversenye alig két hét alatt született. Dvořák és Elgar hasonló versenyműve mellett a harmadik nagy romantikus csellókoncertként emlegetik. Elkerülendő a hangulatot megtörő tételek közti, akkor szokásos tapsokat, az egyes részek egymásba olvadva, „attaca” követik egymást.
„Nem tudok koncertet írni a virtuózoknak, meg kell próbálnom valami mást” - mondta Schumann készülő darabja kapcsán meglehetősen szerényen, mert technikai nehézségében, izgalmas szerkezetében e csellóverseny épphogy rendkívül magas fokú virtuozitást, páratlan hangszerkezelést igényel. A hangszer egészét folyamatosan bejátszó, szinte önálló zenekarként kezelt szólista, a hatalmas dallamvezetési ugrások, a záró tételben sok esetben Bach jellegzetes futamait idéző, a gordonkán elképesztő hatást keltő virtuóz lemenetelek, modulációk, s mindehhez a folyamatosan jelen lévő, szenvedélyesen személyes hang igazi cselló-varázzsá avatják e művet.

Mendelssohn III., „Skót” szimfóniája (a szerző maga nem használta e jelzőt) tizenhárom éven át készült, 1842-ben mutatták be. A késlekedés nem volt véletlen. Egyidejűleg folyt ugyanis a Hebridák-nyitány (1832.) komponálása, Mendelssohn itáliai utazásai is ez idő tájt zajlottak, ugyanakkor az 1829-ben Skóciában tett gyalogtúrája, az első tételt közvetlenül inspiráló edinburgh-i Holyrood-palota kápolnaromjának látványa miatt érthető az elnevezés. A négy karakteres tétel nem mentes az amúgy gyönyörködtető áthallásoktól. Olykor a Hebridák dallamvezetése, a
Ruy Blas-nyitány (1839.), a záró tételben az Olasz szimfónia (1833.) hangulata is fel-felbukkan. Az első tétel leíró, megható romos kápolna-láttatása után enyhe szentiván-éji jellegű, tücsökciripeléses, izgalmas scherzo veszi kezdetét, a harmadik tétel megnyugtató, lassú koraromantikus zenéje monumentális zenekari tömbtablókká fejlődik. Végül lendületes zenei anyaggal zárul a mű, melyben jó érzéssel ismerhetjük fel a szerző ezidőtájt készülő mesterműveinek hatását.

Vendégművészeinkkel személyesen is találkozhatnak a Café Kodály közönségtalálkozón 2018. október 8-án, 17 órától a Libri Könyvesboltban (Fórum Debrecen, I. emelet).

Ajánlatunk


Az ezeregy éjszaka az egyik legismertebb és legcsodálatosabb mese az egész világirodalomban. Páratlanul gazdag és színes történet szerelemről, hűségről, örök emberi értékekről, de ravaszságról, cselvetésekről és gyarlóságról is.

5+ 100 perc, 1 szünettel Bábtechnika: pálcás báb

Ajánló


keserves bohózat két részben

A Jó estét nyár, jó estét szerelem a magyar zenés színházi irodalom egyik legkülönlegesebb, egyben legsikeresebb darabja. Ősbemutatója óta igazi…

Bereczki Zoltán egyszemélyes darabbal jelentkezik a Játékszínben. Amerikai mintára, a nézővel közvetlen párbeszédet folytató, rögtönzésekkel tűzdelt előadást hoz: Dolgok, amikért…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!