Tytuł


Wybierz termin



Richard Strauss: Duett Concertino klarinétra és fagottra
Johannes Brahms: Változatok egy Haydn-témára, op.56a
--
Pjotr Iljics Csajkovszkij: IV. szimfónia, f-moll, op. 36

Közreműködik:
Horváth Péter (klarinét)
Vedres Péter (fagott)
Vezényel: Baráti Kristóf

Téma és transzformáció

Brahms, Csajkovszkij és Richard Strauss – három mesteri zeneszerző, akiknek zenéje mind a romantika eszméjéből táplálkozik, de ami még inkább összeköti őket az a hagyománytisztelet és személyes invenció. Brahms Variációk egy Haydn-témára című műve 1873 nyarán született, s jóllehet, témája valójában nem a bécsi klasszikus szerzőtől származik, hanem egy Szent Antal korál dallam XVIII. századi feldolgozásából, mégis nagyszerű példája Brahms mesteri variációs technikájának: a korál alapdallamára egész sorozat épül, melyben hol játékos, hol szenvedélyes nagyívű dallam alakját ölti.
Richard Strauss esetében nem csak stílusgyakorlatról van szó: a második világháború borzalmai után a szerző visszavonultan, szinte aszketikus nyugalomban fordult újra a kamarazene és a klasszikus formák felé, mint 1947-ben született Duett-Concertinoja. A szokatlan hangszerpárosítás a mű programja – melyet Strauss egy leveléből ismerünk – által nyer értelmet: a medve egy hercegnőnek udvarol, felkéri, majd táncra perdülnek, végül csodák csodájára a medve átváltozik daliás herceggé. A fagott robusztus, kissé esetlen szólamvezetése valóban a medve figuráját idézi, míg a klarinét áttetsző, lírai játéka a hercegnő „hangja”, akit a fagott „meghódít”. De a mű igazi hőse talán maga a zene: a melodikus invenció, a harmóniák finomsága, a mozarti dallamkezelés Strauss áttetsző klasszikus kamarazenei hangzásvilágával.
Csajkovszkij szimfóniája legszemélyesebb vallomásának tekinthető. Bár programja a nagyközönség előtt rejtve maradt, gazdag mecénásának, Mecknének küldött leveleiben elárulta, hogy az első tétel nyitó motívuma, a sors-fanfár, mely újra és újra visszatér a tételek során az a “végzetes erő”, mely megakadályozza a boldogság elérésében. “Az ember nem tehet mást, mint behódol neki, a panasz hiábavaló”. A beethoveni örökség nem csak e motívumban testesül meg: első tétele két különböző zenei világ ádáz küzdelmére épül, míg
Andantinója archaizáló, melankolikus. A szellemes Scherzo játékosan ötvözi a balettjeit idéző tündértáncot a népies karakterű fúvószenével, míg Finále tételében egy orosz népdal (Áll egy ifjú nyárfa a réten) virtuóz feldolgozása, melyben kérlelhetetlenül újra megszólal a sors-fanfár.

 

Proponujemy również


BACH / WEINBERG / BRAHMS // Brunello / Keller J. S. BACH: c-moll fantázia és fúga, BWV 537 (Edward Elgar…

Az idén 40 éves Kossuth díjas Hot Jazz Band az Erkel Színházban ad ünnepi koncertet.

Uwaga! Czas sesji koszyka wkrótce wygaśnie!
pozostało czasu:
00:00

pozycji w koszyku

suma:


Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.