Anna Karenina
Tolsztoj örökéltű mesterműve, a nagyrealizmus talán leghíresebb alkotása elevenedik meg az Újvidéki Színház színpadán, és jelenti egyben az ország egyik leglátogatottabb és legtöbbször díjazott produkcióját. több
Tolsztoj örökéltű mesterműve, a nagyrealizmus talán leghíresebb alkotása elevenedik meg az Újvidéki Színház színpadán, és jelenti egyben az ország egyik leglátogatottabb és legtöbbször díjazott produkcióját. több
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2023. május 23. kedd, 19:00
Tolsztoj örökéltű mesterműve, a nagyrealizmus talán leghíresebb alkotása elevenedik meg az Újvidéki Színház színpadán, és jelenti egyben az ország egyik leglátogatottabb és legtöbbször díjazott produkcióját. Anna Karenina története rövid, ám érzelmileg a forrásig fűtött jelenetekből áll össze előttünk, ám az eredeti regény társadalmi konvenciókat és az orosz polgárságot kritizáló szálai helyett a fatalizmus, a romantikus szál kerül előtérbe. Anna egyfajta női Hamlet - dilemmája nem kisebb, mint a dán királyfié. „Két embert szeretek a legjobban a világon: Vronszkijt és a fiamat, Szerjózsát” - mondja. Ám e kettő mindegyike kizárja a másikat. Válás és képmutatón elítélő társadalom, végzetes szerelem és sötét tónusú érzelmek festik fel ezt a tablót, amely Béres Márta és Fülöp Tímea váltott szereposztásában több mint húsz fesztiváldíjat hozott az Újvidéki Színháznak az utóbbi két évben.
Lev Nyikolajevics Tolsztoj: ANNA KARENINA
„A szerelemben nincs jobban vagy kevésbé.”
Szereposztás:
Anna Karenina ‒ Béres Márta, m. v. / Fülöp Tímea
Alekszej Karenin ‒ Német Attila
Alekszej Vronszkij ‒ Mészáros Árpád
Sztyepan Oblonszkij ‒ Sirmer Zoltán
Darja Dolly Oblonszkaja ‒ László Judit/ Crnkovity Gabriella
Konsztantyin Dmitrics Levin ‒ Pongó Gábor
Katyerina Kitty Alekszandrovna ‒ Dienes Blanka, f. h. / Dedovity Tomity Dina / Horváth Blanka
Betsy Trevszkaja ‒ Ferenc Ágota
Szerpuhovszkoj ‒ Ozsvár Róbert
Ligyia Ivanovna ‒ Banka Lívia
Agafja ‒ Figura Terézia
Szerjózsa – Bohocki Martin/ Baji Ádám
Továbbá:
Dupák Fanni (f. h.), Gresák Lea (f. h.), Hodik Annabella (f. h.),
Huszta Dániel, Kőműves Csaba (f. h.), Raikovich Viktória / Ágyas Ádám (f. h.), Soltis Lehel,
Szabó Regina (f. h.), Szalai Bence, Varga Benjamin (f. h.)
További gyerekek:
Repstok Dóra, Pašćan Anđela, Túró Csilla, Trkulja Teofil
A rendező munkatársa: Atila Klinče, m. v.
Koreográfus: Olga Panga, m. v.
Díszlettervező: Valentin Szvetozarev, m. v.
Jelmeztervező: Marija Pupucsevszka, m. v.
Zene: Goran Trajkoszki, m. v.
Asszisztens: Soltis Lehel
A koreográfus asszisztense: Viki Dineva, k. g.
Plakátterv: Szergej Szvetozarev, k. g.
Fény: Illés Attila, Varga Somogyi Bálint
Hang: Dienes Ákos, Vukašin Vojvodić
Ügyelő, súgó: Bíró Alekszandra, Lovas Csilla
Fotó: Srđan Doroški
Rendező: Dejan Projkovszki, m. v.
Az előadás támogatói:
Újvidék Város Kulturális Hivatala
Nemzeti Kulturális Alap
RENDEZŐ
Dejan Projkovski macedón rendező. 1979-ben született Bitolán. A Nemzeti Színház- és Filmművészeti Akadémián szerzett színházi rendezői diplomát és mesterképzést, „Kr. Safarov" Szófiában. Színházi rendező és színészi docensként dolgozik az ESRA Párizsi-Szkopjei-New York-i Audiovizuális Művészeti Egyetemen. Egészen fiatalon kinevezték a Macedón Nemzeti Színház művészeti vezetőjévé, igazgatójává. Addigra már jócskán rendezett olyan, széles körben elismert előadásokat, amelyekkel fölkeltette a nemzetközi színházi élet figyelmét is. Hitvallása szerint csakis olyan produkciókat állít színpadra, amelyeket szabad döntéséből fakadóan vállal. Előadásaiban mindig a színház alapjáról, az emberről fogalmazza meg gondolatait.
Sajtótükör:
Tóth Ágota: Anna Karenina
2020. január 18. szombat, 12:24
„A boldog családok mind hasonlók egymáshoz, minden boldogtalan család a maga módján az.” Ezzel a mondattal kezdődik a világirodalom egyik legnagyobb regénye: Lev Tolsztoj Anna Kareninája, a szerelem és a pusztító szenvedély megrázó és felkavaró története. A házasság, a család napjaink egyik legtöbbet emlegetett és vitatott kérdése. Az talán mindenki számára nyilvánvaló, hogy a klasszikus család- és házasságmodell átalakulóban van, a viszonyulás azonban ehhez a tényhez sokféle.
Az Újvidéki Színház 2019. október 29-én mutatta be az Anna Karenina című előadást (Rendező: Dejan Projkovszki m. v.). A szerelem, a család és a házasság kérdése mindig izgalmas, Tolsztoj regénye zsenialitása miatt mindig szíven üti a befogadót, korunkban talán még fontosabb és okosabb választás volt a színház részéről ennek a műnek a színrevitele.
Az előadás fő témáját, a szerelmet, három lehetséges változatban mutatja meg három pár kapcsolatán keresztül. A rövid és statikus nyitójelenetben a két főszereplő, Anna (Béres Márta) és Vronszkij (Mészáros Árpád) első találkozását látjuk a vonatállomáson: állnak a vonatfüstben, bemutatják őket egymásnak, elhangzik a nevük, pillantásuk találkozik. Az állókép és Anna sötét ruhájának erőteljes kontrasztjaként a következő jelenet rendkívül lendületes: fiatal lányok és fiúk (a Színművészeti Akadémia elsőéves hallgatói) vidáman, fehér ruhában görkorcsolyán száguldoznak, köröznek a színpadon, megjelenik a második pár, akik ekkor még nincsenek együtt: Kitty (Dienes Blanka f. h.) és Levin (Pongó Gábor). Ezután ismét egy nagyon jól felépített, rendkívül erős képekkel dolgozó jelenet következik, amelyben megismerjük Anna bátyját, Oblonszkijt (Sirmer Zoltán), egy orgiaszerű helyzetben, a kocsmában. Ide érkezik Levin, ahol barátja, Oblonszkij, egyszerre több fiatal lánnyal szórakozik, miközben igyekszik biztosítani Levint arról, hogy Kitty igent fog mondani a házassági ajánlatára. A jelenetben tökéletesen megmutatkozik a két férfi szélsőséges jellemkülönbsége: Levin racionális célok által vezérelt ember, akinek a házasság az életfeladatai között a következő állomás, ezzel szemben Oblonszkij hedonista, szertelen, nős férfi. A jelenet (az asztalnál ülő, a lánykérés esélyei miatt tépelődő Levin és a nők karjaiban élvetegen filozofáló Oblonszkij) nagyon hatásos eszközökkel rakja le a történet meghatározó alapköveit. Oblonszkij szóba hozza Vronszkij grófot: „A pétervári aranyifjúság egyik legkülönb példánya. Szörnyen gazdag, szép, komoly összeköttetései vannak. Művelt és okos is.” Jelenleg még Levin vetélytársaként látjuk, hiszen ő Kitty udvarlója. Ezenkívül szóba kerül a darab központi problémája: a megunt házastárs és a házasságtörés. A kérdést Oblonszkij veti fel, aki súlyos magánéleti válságban van: sokgyerekes apaként csalja a feleségét, aki most tudta ezt meg, és válni készül. Oblonszkij nem a legmegfelelőbb tanácsadóra lel Levinben, hiszen ő elképzelni sem tudja, hogy valaki nős ember létére hogyan tud más nőre akár csak gondolni is. Ez után a jelenet után megjelenik a gyönyörű, kedves, mindenki által szeretett Anna, aki azért érkezett Pétervárra, hogy megpróbálja a bátyja házasságát megmenteni. Dollyval (László Judit) találkozik tehát, próbálkozása sikerrel jár, némi ügyesen irányított beszélgetés és sok vodka után.
Anna ezután Kittyvel találkozik, aki első báljára készül, ahol – reményei szerint – Vronszkij meg fogja kérni a kezét, ez a bál azonban Anna és Vronszkij végzetes találkozásának ad elsősorban alkalmat, akiknek sorsa innentől kezdve irányíthatatlanná válik, tehetetlenül sodródnak a szerelmi szenvedély és az emiatti szélsőséges társadalmi megvetés között.
Az előadást sok különböző eszköz együttes hatása teszi rendkívül erőssé. A párkapcsolatok válfajainak párhuzamos ábrázolása rámutat a szerelem más-más formáira. Dolly szerelme férje iránt a belenyugvó, elfogadó, megbocsátó szerelem; Oblonszkij is szereti a feleségét, de a szenvedély más, új nőkhöz hajtja, a felesége iránti szerelmét nem a szenvedély táplálja. Kitty és Levin házassága elsősorban észérveken, józanságon alapszik, szeretetük egymás iránt szintén nélkülöz minden szenvedélyt. Anna és Vronszkij szerelme ezzel szemben pusztító, nem kímél senkit és semmit maga körül, kizárólagos, szélsőséges, mindent felemészt.
Ahhoz, hogy az ő szenvedélyük, boldogságuk, fájdalmuk, tragédiájuk ragadjon magával minket, feltétlenül szükséges az őket alakító színészek szenvedélyes természete, ami lehetővé teszi a nagy erejű, hiteles alakítást. Ahhoz, hogy ennek az asszonynak a végtelenül összetett sorshelyzetét, érzelmi és magánéleti szélsőségeit követni tudjuk és átérezzük, Béres Márta érzékeny, okos, kifinomult játéka kell. Látjuk őt kedves, mindenki által szeretett nőként, szerető anyaként, engedelmes feleségként, békítő testvérként, önmegtartóztató szerelmesként, önfeledt szeretőként, gyermekéért és szerelméért őrjöngő fájdalomban szenvedő anyaként és szeretőként, kilátástalan helyzetében a halált választó tragikus hősként. Az előadás hű a címéhez és Tolsztoj regényéhez is, hiszen valóban Anna áll mindennek a központjában, az ő tragédiája ez a történet. Ahhoz azonban, hogy ez így lehessen, nélkülözhetetlen a Vronszkijt alakító Mészáros Árpád ugyanilyen érzékeny játéka, akinek már a megjelenésében is tükröződik Vronszkij katonás jelleme, ami egyszerre teszi képessé az Anna iránti végsőkig tartó küzdelemre, ugyanakkor a nő iránti szerelem hatására a teljes ellágyulásra is. Mindenképpen ki kell emelni a Karenint játszó Német Attilát, aki szintén nagyon hitelesen alakítja Karenin szenvedélyre képtelen alakját, aki mégsem tud kegyetlen lenni, és Anna elvesztése őt is összetöri. Ugyanilyen jó alakítás az együgyű, esetlen, de a maga módján érző és gondolkodó Levint játszó Pongó Gáboré és az élveteg, ugyanakkor őszinte szeretetre képes Oblonszkijt alakító Sirmer Zoltáné, a Dolly szerepében archetipikus feleséget és anyát alakító László Judité és a szerelem öröméből kizárt Kittyt megformáló Dienes Blankáé.
A pontos, hiteles színészi játék mellett az előadás értékét az okos, értő, kreatív rendezés adja, és a nagyon ötletes, hatásos, a történet értelmezését segítő, árnyaló díszlet (Valentin Szvetozarev m. v.), amely sok hatalmas ajtóból áll, ezek nyitása és csukása, az előttük, mögöttük, közöttük zajló jelenetek leginkább Anna kirekesztését, bezárását, a szülés jelenetében az ő megfeszítését szimbolizálják. A két szerelmes reménytelen sorsát, környezetük által való kitaszítottságát a hideg és a fagy jelenléte is érzékelteti. Az egyik leghatásosabb pillanat Anna és Vronszkij szerelembe esése a bálban, amely pillanat tragikus jelentőségét az égből zúduló jégkockák tömege erősíti, amelyek aztán mindenhonnan előkerülnek, Vronszkij zsebéből, sőt Anna szájából is. Sok nagyon erős, esztétikailag is nagy hatású színpadkép teszi még lenyűgözőbbé az előadást, de a zene (Goran Trajkoszki m. v.), a jelmezek (Marija Pupucsevszka m. v.), a koreográfia (Olga Panga m. v.) is mind tökéletes harmóniában szolgálják a történet és a színészi játék hatását.
Az itt leírtak csak egy töredékét képezik a lehetséges értelmezéseknek, ami a produkció nagy művészi erejéről tanúskodik. Olyan előadás ez, amelyet érdemes többször megnézni, mert sok olyan gondolatot ébreszt, amelyen hasznos eltűnődni.
--
Minden fontos díjat bezsebelt az újvidéki Anna Karenina
SZMSZ | 2021-04-26 9:09 | Kultúra, Színház, Vajdaság | hír
Minden fontos díjat bezsebelt az újvidéki Anna Karenina
Hetvenedszer rendezték meg idén április 19. és 26. között a Vajdasági Hivatásos Színházak Fesztiválját. A jubileumi rendezvényen az Újvidéki Színház Anna Karenina című produkciója lett a legjobb előadás, de a zsűri összesen hét díjat ítélt oda a produkciónak, köztük a legjobb rendezést és két színészdíjat is: Fülöp Tímeának és Mészáros Árpádnak. A Kosztolányi Dezső Színház Gusztávja két különdíjjal tért haza, írja a Zsinórpadlás vajdasági magyar színházi portál.
A fesztivál idén több szempontból is különlegesnek számít. Az idei szelekció ugyanis Slobodan Savić kritikus-szakújságíró tavalyi válogatását reprodukálja, mert a 2020-as fesztivál nem valósulhatott meg a járványügyi intézkedések miatt. A zsűri összetétele szintén a tavalyi fesztivál tervei nyomán alakult: Vida Ognjenović rendező-irodalmár, Miodrag Tabački díszlet- és jelmeztervező és Predrag Momčilović színész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára döntöttek az elismerésekről.
A legjobb előadás díja mellett Dejan Projkovszki kapta a legjobb rendezés elismerését, Mészáros Árpádot Alekszej Vronszkij, Fülöp Tímeát pedig Anna Karenina szerepéért tüntették ki. Utóbbi azért is izgalmas, mert Fülöp Tímea csak néhány hete vette át a szerepet az eredeti leosztásban ragyogó Béres Márta helyett. Az előadás vizuális világa is díjakat ért: Valentin Svetozarev díszlettervező sokajtós szerkezetét és Marija Popučevska kosztümeit is értékelte a bírálóbizottság. A fesztivál egyik különdíja az előadás mozgásvilágát jegyző Olga Pangoé lett.
Két elismeréssel térhetett haza a Kosztolányi Dezső Színház is: különdíjat kapott Kokan Mladenović a Gusztáv a hibás mindenért című előadás koncepciójáért, de ugyancsak különdíjat vehet át a színpadi mozgásért Igor Greksa is.
A legjobb gyermekelőadás díja a szabadkai Gyermekszínház Színháznak szeretettel című produkciónak járt. A legjobb női mellékszereplő Marija Medenica lett a Szerb Nemzeti Színház és a Zombori Népszínház koprodukciójában született Travniki krónikában nyújtott alakításáért. A legjobb gyermek és ifjúsági előadásban szereplő színész ismét csak a Gyermekszínház színeiben Boško Boškov a Három testőrben alakított szerepéért, de ennél az előadásnál kötött ki a legjobb fiatal színésznek járó elismerés is, Uroš Mladenović személyében. A legjobb bábkészítő idén Jovan Caran lett, az Emberevő című bábelőadásért. A legjobb zene elismerését Draško Adžićnak ítélte oda a zsűri, a Sterija Színház és a Hartefakt Ványa bácsijáért – ugyanez az előadás különdíjat kapott eredeti Csehov-értelmezéséért is. Különdíj járt még a kiváló összjátékért a Zombori Népszínház Semper idem című Sterija-nyertes előadásának, valamint L’uboslav Majerának a Mockimpott úr című előadás vizualitásáért. A szabadkai Népszínház Szerb társulata a Munkáskrónika szövegéért kapott különdíjat.
A díjakat 26-án este 18-kor adják át Nagybecskereken. A nyertesek tiszteletére Olivera Đorđević szerzői projektjét, a Beszerelmesedést láthatja a közönség 19 órától, az újvidéki Ifjúsági Színház előadásában.
--
Vajdasági RTV
2019. október 30.
Megújult nagytermet avatott az Anna Karenina bemutatója az Újvidéki Színházban
ÚJVIDÉK - Lev Tolsztoj orosz író Anna Karenina című nagy klasszikusának bemutatójával nyílt meg az Újvidéki Színház 46. idénye, amely a Hegek címszó jegyében zajlik majd. Az előadás rendezője az észak-macedóniai Dejan Projkovszki, a címszerepet pedig Béres Márta játssza. video icon
A premier egyben évadnyitó és teremavató ünnepség is volt: Venczel Valentin színházigazgató, Miloš Vučević, Újvidék polgármestere és Ladisity Melinda, az Újvidéki Színház igazgató bizottságának tagja ünnepélyesen átadta a színház felújított nagytermét. A munkálatok során a terem nagyobb, magasabb nézőtérrel és új széksorokkal is gazdagodott.
Az Anna Karenina Dejan Projkovszki értelmezésében végletesen szenvedélyes előadás, a híres szerelmi háromszög történetében az érzelmek játsszák a főszerepet. Ezt szolgálja a háttérből szinte folyamatosan szóló zene, amely filmszerűvé teszi a cselekményt, és a színpadot uraló komor tónusok: a monumentális fekete díszlet és a sötét színű jelmezek.
Dejan Projkovszki rendező: A mi Anna Kareninánk alapelve: nem az a fontos, hogy mi történik a színpadon, hanem az, hogy hogyan történik, erre figyeltünk. Sziszüphoszi módon igyekeztünk minden egyes jelenetben újra és újra eljutni az érzelmi csúcspontig. Remélem, és úgy vélem, sikerült megteremtenünk egy új színházi nyelvet.
Mészáros Árpád, Vronszkij szerepében: Remélem, hogy a jelenetek során nem azt látták a nézők, hogy mindenki úgy viselkedik, ahogy illik, ahogy szépen kell, hanem előjön mindenkiből az ösztön és a sava-borsa a dolgoknak. Arra is magyarázatot lehet kapni a darab megnézése után, hogy mit szabad és mit nem szabad csinálni egy szerelemben.
Béres Márta m. v., Anna Karenina szerepében: Én még ilyen hosszú előadásban nem játszottam. Úgyhogy most még keresgélem, hogy hogy osszam be az energiám, hogy az első megjelenéstől a 3 órával későbbi megjelenésig ott legyek, hogy ezt végigvigyem. De élvezem, nem tudom, hogy a néző hogy érzi, de én belülről nem érzem úgy, hogy hosszú az előadás, remélem, a néző se.
Az Anna Karenina című, több mint 3 órás, két felvonásos előadást legközelebb november 13-án láthatja a közönség az Újvidéki Színház nagytermében.
Tolsztoj: Anna Karenina, rendező: Dejan Projkovszki - díjak
39. Nušić-napok - legjobb előadás
Boro-napok, Vranje - legjobb előadás, legjobb női főszerep (Béres Márta) legjobb férfi főszerep (Mészáros Árpád). Ezenkívül az OK Rádió, a Vranje News portál és Danas napilap újságíróiból álló zsűri szintén a társulatnak ítélte a legjobb előadás díját, illetve Béres Mártát jutalmazta a legjobb női főszereplő díjával.
VI. Szabácsi Tavaszi Színházi Fesztivál - legjobb előadás, legjobb rendező (Dejan Projkovszki), legjobb női főszereplő (Fülöp Tímea), legjobb férfi főszereplő (Mészáros Árpád)
Új Várszínházi Fesztivál - legjobb főszereplő (Német Attila)
Osztatlan Színházhatás, Mladenovac - legjobb előadás, valamint a közönség elismerése
Kisvárdai Magyar Színházak XXXII. Fesztiválja - legjobb színésznő (Béres Márta)
70. Vajdasági Hivatásos Színházak Fesztiválja - legjobb előadás, legjobb rendezés (Dejan Projkovszki), legjobb női főszereplő (Fülöp Tímea), legjobb férfi főszereplő (Mészáros Árpád), az előadás vizuális világa (Valentin Svetozare), legjobb kosztüm (Marija Popučevska), az előadás mozgásvilága (Olga Pango)
Wayne Eagling – Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij A DIÓTÖRŐ Mesebalett két felvonásban
Hat évtized világsiker! Ki ne volna kíváncsi a legek művészére: a földkerekség legtöbb operaházában diadalmaskodó, a legtöbb szerepet eléneklő, a legtöbb stílusban otthonos, a legelegánsabb és a legtöbb díjat elnyerő tenorra – ma már baritonra –, fiatal énekesek sokaságának mentorára, a spanyol-mexikói Plácido Domingóra!
Dumaszínház est
A történet szerint egy kisfiú, Maugli, Sir Kán, a tigris támadása következtében elszakad a családjától és egy farkasfalka neveli fel.…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!